AJANKOHTAISTA

Ketusta ja sen karvoista..

Kun tarkastelee seuramme nykyistä riistakantaa ei liene epäselvää että se ei oikein tasapainossa ole. Siitä hyvänä esimerkkinä on teeri, joka on ollut kuluneen kauden rauhoitettu. Ja on sitä toivottavasti vielä ainakin seuraavan kauden. -80 ja -90 luvulla teeriä oli vielä hyvin, 2000 luvulla on sukellettu oikein kunnolla. Sama on metson kanssa. Tällä vuosituhannelle ei sitä ole meillä saanut metsästää. Itse pidän näille kantojen lopulliselle taantumiselle suurimpana syypäänä ylisuurta pienpetokantaa. Ja nimenomaan kettu on runsaslukuisimpana pahin peto. Mielestäni ainut mahdollisuus millä kanalintukannat saadaan metsästystä kestävälle tasolle on kettukannan kutistaminen murto-osaan nykyisestä. Kyllä teerikannat elpyvät kunhan petokannat saadaan järkevälle tasolle. Tämähän on toistaiseksi ainut konsti millä asiaan voi vaikuttaa. Petokannat alas ---- kanalintujen pesät säilyy ------  poikueet selviävät todennäköisemmin aikuiseksi! Säädellään riistakantoja mieluummin haulikolla kuin pienpedoilla!!

Nyt on keskustelut velloneet paljon pillityksen ympärillä ja tunteet ovat paikoin kuumenneet. Haluankin muistuttaa että pillityksen tahallinen häirintä katsotaan yhdistyksen vastaiseksi toiminnaksi! Seurauksia ei varmaan tarvitse kertoa. Otin asian esille koska toivon että tähän ei tarvitse puuttua, mutta olen kuullut että tälläistä on jotkut tahot suunnitelleet..Ketun pillitys on täysin laillinen metsästys muoto eikä sitä saa mitenkään tahallisesti häiritä.

Edellisellä kaudella ammuttiin Sorviston alueelta kirjanpitoni mukaan 14 kettua, muutama taisi jäädä autonkin alle… Keväällä oli kutina että ensitalvena  kettuja piisaa. Ja näin kävi. Kaikilla ei mennyt näin hyvin. Alkusyksyn aikana esimerkiksi pelkästään Saarenmäentien varressa näin yhdellä kertaa kolme isoa peltopyy poikuetta. Lumien tultua en ole lintuja nähnyt. Petopaine on alueella kova, kettujen lisäksi on tietysti muitakin jotka elääkseen tappavat. Esimerkkinä alueeltamme on tällä kaudella pyydetty 9kpl. supeja ,muutama minkki ja yksi näätä. Nyt kettuja on taanalla kymmenkunta. Metsäpinta-alaan nähden on siinä melkoinen määrä petoja.

Seurassamme on tällä hetkellä (muistaakseni) 68 jäsentä. Tiedän, että tästä jäsenistöstämme valtaosa metsästää pääasiassa pienriistaa. 14 heistä oli myös hirvimetsällä edellisenä vuotena. Eli kärjistäen vain 14 metsästää muuta kuin pienriista!!
Suurella kettukannalla on iso vaikutus riistakantoihin ja näin ollen koko metsästäjä porukkaan.
Se totisesti näkyy saalispalautteissakin: varis, harakka, heinäsorsa, tavi, telkkä ja kyyhky.. Eli ei oikeastaan roskalintuja ja pienpetoja poislukien mitään talvehtivaa lajia.

Mutta tästä kaikesta huolimatta jo nyt parin rajumman pyyntitalven jälkeen ollaan huomattu että teeriä on ruvennut edes väähiinsä näkymään ja jäniskannatkin ovat petraantuneet. Pieniä merkkejä oikeaan suuntaan.

yhdistyksen tarkoituksena on harjoittaa järkiperäistä metsästystä ja riistanhoitoa…

Siis tehkäämme näin!

Terveisin Tomi